Er du pendler eller bare på udkig efter et graveldæk til landevej, som du også kan tage med på eventyr i skoven eller på grusvejen? I denne artikel kigger vi nærmere på fire forskellige landevejsdæk til gravelcykel.
Continental Speed King CX
Den tyske dækproducent Continental har dækket Continental Speed King CX, som er et 35 mm bredt cross- og graveldæk, der er velegnet til både asfalt og hårdtpakket grus.
[content-egg module=AE__cykelshoppendk template=item]Dækket har høstet roser for sin lave rullemodstand og gode greb i både tørt og vådt føre. En andet dæk fra Continental, som kunne være en mulighed er graveldækket Continental Terra Speed Protection.
Panaracer Gravelking SK
Et anden dækproducent, som udmærker sig i denne kategori, er japanske Panaracer, som med dækket Gravelking SK tilbyder et gravedæk der klarer sig glimrende på asfalt, stier, grus- og markveje.
[content-egg module=AE__cykelpartnerdk template=item]Dækket er måske i den dyre ende af skalaen, til gengæld loves der høj punkteringsbeskyttelse, holdbarhed, godt greb og lav rullemodstand. Panaracer Gravelking SK fås helt ned til 32 mm i bredden, så her har vi altså med et smalt graveldæk at gøre.
Panaracer er standarddæk på danske Principias gravelcykler.
Pirelli Gravel Cinturato Hard Classic
Sidste kandidat i kategorien graveldæk til landevej er et dæk fra den Italienske dækproducent Pirelli, som efterhånden har været toneangivende indenfor dæk til biler og motorcykler i snart 50 år.
På cykelscenen er Pirelli mest kendt for deres dæk til racercykel, men for nogle år siden meldte Pirelli sin ankomst på gravelscenen, og det var med nogle yderst interessante dæk.
Et af dem er det Pirelli Gravel Cinturato Hard Classic, som er et graveldæk udviklet særlig til de hårde underlag. Graveldækket har en smule mindre aggressivt mønster end cross-udgaven – og har et lettere rul også på asfalten.
[content-egg module=AE__cykelexpertendk template=item]Schwalbe G-One allround
En anden tysk dækproducent er Schwalbe, som også har udmærket sig på gravelscenen med deres G-One dækserie til hele gravelspektret. Mest kendt er måske dækket Schwalbe G-one Bite.
Når det kommer til graveldæk til landevej, kan du med fordel undersøge Schwalbe G-One Allround som er et hurtigt performancedæk til både asfalt og terræn med lang holdbarhed og god punkteringsbeskyttelse,
Schwalbe har også et semi-slick dæk i form af Schwalbe Hurricane All terrain, som er bygget til at håndtere både landevej og den løse grus i terrænet. Også dette dæk er en værdig kandidat som et landevejsdæk til gravelcykel.
Graveldæk til landevejen – hvad skal du se efter?
Et graveldæk skal kunne lidt af det hele.
Når det handler om et graveldæk til primært asfalt, vælger mange et dæk med et småt eller mindre aggressivt dækmønster eller et semi slick dæk, som giver et lettere rul.
Dækmønster, dækbredde og vægt
Du vil sikkert også gerne have et graveldæk, som har et godt greb i vådt føre. Kontaktfladen med underlaget er som regel god på graveldæk kva deres bredde. Et lavere dæktryk kan øge dit vejgreb og forbedre komforten.
Semi slick kendetegnes ved, at det har en flad slidbane i midten og kraftige knupper i siden. Kombinationen giver dig lav rullemodstand på asfalt, men et godt greb i svingene i skovbunden eller på løsere underlag, så du bevarer stabiliteten og de gode styreegenskaber.
Leder du efter et dæk til grusvejene, som også skal gøre det rigtigt godt på landevejen, kan du med fordel bør kigge efter et dæk, som stadig har noget bredde.
Er asfalten din foretrukne arena, kan det være en god idé at vælge et dæk som er mellem 33 og 35 millimeter. Så får du et relativt smalt dæk, men bevarer komforten og de gode styreegenskaber, som man får ved at køre på brede dæk.
Læs også guiden: Find det rigtige cykeldæk til racercykel
Et smallere dæk har mindre vindmodstand og så vejer det mindre. Dækkets vægt kan nemlig godt blive et issue, når man kører gravel på landevej, og du vil gerne undgå at skulle træde rundt med tunge dæk. Sørg også for checke dækkets vægt, før du køber. Tubeless påvirker også dækkets vægt.