-
Gravel bike/ gravelcykel
En gravelcykel er en alsidig racercykel designet til kørsel i forskellige terræn, herunder grusveje, jordstier og ujævne overflader. En Cyklen er bl.a. kendetegnet ved at den har bredere dæk, en ramme udviklet til komfort og udholdenhed. Nogle gravelcykler er udviklet med henblik på, at du kan montere tasker og skærme på dem (bike packing). Cyklen er designet med bred dæk-clearance, så der er plads til at montere brede dæk. Læs også om hvordan du finder en gravecykel til dig.
|
|
-
Ramme
Rammen beskriver cykelstellets opbygning og design, der understøtter alle komponenter, herunder hjul, drivlinje og styring, og som er afgørende for cyklens stabilitet og håndtering. Rammen er enten af carbon eller aluminium.
|
-
Affjedringssystem
Nogle ravelcykler har et affjedringssystem – enten i cyklens forgaffel, sadelpind eller på den bagerste del af rammen. Hvordan affjedringen virker, afhænger af designet. Du finder gravelcykler med affjedring hos bl.a. Cannondale og Specialized.
|
-
Elektronisk gearing
Der findes en del gravelcykler med elektronisk gearing. Det er ofte cykler i den dyre ende. Gearingen er drevet på et batteri, som skal lades op en gang imellem. Fordelen er, at du får du et hurtigere og mere præcist gearskifte, som glider lettere. Du kan køre flere hundrede kilometer uden at skulle oplade. Justeringen af gearene foregår via en app.
|
|
-
Graveldæk
Dækket på et gravelcykel er kendetegnet ved at bredere end et almindeligt landevejsdæk, og har også mere dækmønster. Du vil oftere pumpe dæktrykket lavere end i et landevejsdæk fordi, det giver bedre komfort, når du kører i terrænet. De gængse graveldæk er mellem 34 og 40 millimeter brede. Læs vores test af graveldækket Panaracer Gravelking
|
|
-
Tubeless
Tubeless er et dæk-setup der er kendt indenfor for både gravel, landevej og mountainbike. Tubeless betyder ’slangeløs’ og det lader dig pumpe luft i selve dækket, hvilket kræver et dæk som sidder tæt på fælgen samt tætningsmiddel til at forsegle huller. Fordelene ved tubeless er lavere rullemodstand, forbedret trækkraft og færre punkteringer.
|
|
-
Forgaffel
Forgaflen udgør den forreste del af cykelrammen, der holder forhjulet. På en gravelcykel er forgaflen nogle gange konstrueret med affjedring til at absorbere stød og vibrationer fra terrænet. Forgaflen har bred dæk -clearance, så du kan montere dæk af forskellig bredde.
|
|
-
Geargruppe
Geargruppe er den samlede betegnelse for gear- og bremsekomponenter på cyklen, herunder gearskiftere, bremsegreb, kassette, kabler og bremsekalibre.
|
-
Hjuldiameter
Hjulets størrelse er definerende for flere ting herunder cyklens accelearation, styrbarhed, kørsel og komfort. Den mest gængse hjulstørrelse inden for gravelcykler er 28” / 700C, men der findes skam gravelcykler med 27,5” hjul.
|
-
Stigning
Hvis nogen siger “stigning”, så betyder det den vertikale stigning af terrænet, målt i højdemeter pr. kilometer, der påvirker træthedsniveauet og stiller krav til gearingen under kørsel. En stigning er ofte en bakke eller lille bjerg.
|
-
Grus
Grus indbefatter løse sten, småsten eller små klipper, der dækker overfladen af grusveje og stier, og som kan påvirke greb og trækkraft.
|
-
E-gravel bike
En e-gravel bike er en gravelcykel med motor og batteri. Denne cykel kan give dig ekstra kraft og rækkevidde, når du cykler, hvilket kan være nyttigt, når du færdes ude i terrænet på ujævne, stejle grusveje og stier. E-gravel bikes er i udvikling. Se E-gravel bikes her
|
|