Spring til indhold
Gravelcykel
Hjem » Artikler » Ordbog for gravelcykling

Ordbog for gravelcykling

Er du ny indenfor gravelcykling? Vi har lavet en lille ordbog med de mest kendte ord og begreber indenfor gravel.

  • Gravel bike/ gravelcykel

    En gravelcykel er en alsidig racercykel designet til kørsel i forskellige terræn, herunder grusveje, jordstier og ujævne overflader. En Cyklen er bl.a. kendetegnet ved at den har bredere dæk, en ramme udviklet til komfort og udholdenhed. Nogle gravelcykler er udviklet med henblik på, at du kan montere tasker og skærme på dem (bike packing). Cyklen er designet med bred dæk-clearance, så der er plads til at montere brede dæk. Læs også om hvordan du finder en gravecykel til dig.

  • Komfort

    Komfort er et samlende begreb for cyklens evne til at absorbere stød og vibrationer fra terrænet og give rytteren en behagelig køreoplevelse, især på længere ture.

  • Ramme

    Rammen beskriver cykelstellets opbygning og design, der understøtter alle komponenter, herunder hjul, drivlinje og styring, og som er afgørende for cyklens stabilitet og håndtering. Rammen er enten af carbon eller aluminium.

  • Affjedringssystem

    Nogle ravelcykler har et affjedringssystem – enten i cyklens forgaffel, sadelpind eller på den bagerste del af rammen. Hvordan affjedringen virker, afhænger af designet. Du finder gravelcykler med affjedring hos bl.a. Cannondale og Specialized.

  • Elektronisk gearing

    Der findes en del gravelcykler med elektronisk gearing. Det er ofte cykler i den dyre ende. Gearingen er drevet på et batteri, som skal lades op en gang imellem. Fordelen er, at du får du et hurtigere og mere præcist gearskifte, som glider lettere. Du kan køre flere hundrede kilometer uden at skulle oplade. Justeringen af gearene foregår via en app.

  • Dæk-clearance

    Dæk-clearance beskriver pladsen mellem cyklens ramme og dækkene. På en gravelcykel er det vigtigt at kunne sætte et dæk på med til 40-45 millimeter. Den brede dæk-clearance gør også, at mudder og affald forhindres i at sætte sig fast mellem ramme og dæk.

  • Graveldæk

    Dækket på et gravelcykel er kendetegnet ved at bredere end et almindeligt landevejsdæk, og har også mere dækmønster. Du vil oftere pumpe dæktrykket lavere end i et landevejsdæk fordi, det giver bedre komfort, når du kører i terrænet. De gængse graveldæk er mellem 34 og 40 millimeter brede. Læs vores test af graveldækket Panaracer Gravelking

  • Dæktryk

    Dæktryk beskriver det indvendige tryk i dækket. Dæktryk påvirker trækkraft, rullemodstand og komfort under kørslen. Korrekt dæktryk er vigtigt for optimal ydeevne på grusveje. Gravelcykler har oftest lavere dæktryk end racercykler. Læs hvordan du finder det rigtige dæktryk på et graveldæk

  • Tubeless

    Tubeless er et dæk-setup der er kendt indenfor for både gravel, landevej og mountainbike. Tubeless betyder ’slangeløs’ og det lader dig pumpe luft i selve dækket, hvilket kræver et dæk som sidder tæt på fælgen samt tætningsmiddel til at forsegle huller. Fordelene ved tubeless er lavere rullemodstand, forbedret trækkraft og færre punkteringer.

  • Styr med sweep

    Mange gravelcykler er designet med et racerstyr, hvor bukningerne peger udad i mellem 20 -30%. Det kaldes sweep. Fordelen er bl.a. at det er muligt at montere en styrtaske og så tilbyder det flere håndpositioner til bedre komfort og kontrol.

  • Forgaffel

    Forgaflen udgør den forreste del af cykelrammen, der holder forhjulet. På en gravelcykel er forgaflen nogle gange konstrueret med affjedring til at absorbere stød og vibrationer fra terrænet. Forgaflen har bred dæk -clearance, så du kan montere dæk af forskellig bredde.

  • Skivebremser

    Skivebremser er cykelbremser, som anvender skiver og bremseklodser til at bremse cyklen. Det giver bedre bremsekraft og kontrol, især under våde eller mudrede forhold.

  • Geargruppe

    Geargruppe er den samlede betegnelse for gear- og bremsekomponenter på cyklen, herunder gearskiftere, bremsegreb, kassette, kabler og bremsekalibre.

  • Hjuldiameter

    Hjulets størrelse er definerende for flere ting herunder cyklens accelearation, styrbarhed, kørsel og komfort. Den mest gængse hjulstørrelse inden for gravelcykler er 28” / 700C, men der findes skam gravelcykler med 27,5” hjul.

  • Stigning

    Hvis nogen siger “stigning”, så betyder det den vertikale stigning af terrænet, målt i højdemeter pr. kilometer, der påvirker træthedsniveauet og stiller krav til gearingen under kørsel. En stigning er ofte en bakke eller lille bjerg.

  • Grus

    Grus indbefatter løse sten, småsten eller små klipper, der dækker overfladen af grusveje og stier, og som kan påvirke greb og trækkraft.

  • E-gravel bike

    En e-gravel bike er en gravelcykel med motor og batteri. Denne cykel kan give dig ekstra kraft og rækkevidde, når du cykler, hvilket kan være nyttigt, når du færdes ude i terrænet på ujævne, stejle grusveje og stier. E-gravel bikes er i udvikling. Se E-gravel bikes her

  • Bike packing

    Bike packing er en del af gravelcyklings DNA. Det går ud på at tage på eventyr over flere dage med tasker og letvægtscampingudstyr på cyklen. Overnatning finder ofte sted i naturen eller på campingpladser. Læs mere om Bike packing her