Hjem » Sådan finder du en gravelcykel

Sådan finder du en gravelcykel

Er du på udkig efter en racercykel. Som kan lidt af hvert, og hvor eventyr, komfort og distance er vigtigst så gå efter en gravelcykel. En gravelcykel er bygget til terrænet, og så kan du montere skærme, lygter og tasker på de fleste modeller.

Gravelcykling er opstået i USA, og er en afart af cykelcross. En gravelcykel kan lidt af hvert. Den er bygget til et varieret terræn, hvor du det ene øjeblik kan være på en grussvej, den næste kan du være på vej op ad en uvejsom sti med rødder, som ingen aldrig har cyklet før. Det kan også sagtens være, cyklen skal forcere sand eller mudder.

Læs mere om hvad gravelcykling er i artiklen her

Gravelcyklens geometri, styr, dæmper m.m.

Gravelcyklen er bygget lidt andeledes end den klassiske racercykel og crosscyklen. Gravelcyklens ramme – eller stellet – som man også kalder det, er designet til at cykle på både asfalt, grusveje, ujævnt underlag og decideret off-road. Cyklen skal kunne håndtere lange strækninger med relativ høj hastighed.

Giant Revolt Advanced 0 2021

DKK 28.999,00  På lager
Cykelexperten.dk
Opdateret 29. september 2021 23:52

Lækker gravelbike fra Giant. Revolt er en alsidig all-rounder, der kan det hele. Den er behagelig, den er effektiv, og den er din bedste ven når grænserne skal rykkes på asfalt, jord og grus.

Du har sikkert bemærket, at de fleste gravelcykler giver rytteren en lidt mere oprejst position. Afstanden mellem hjulene er f.eks længere end på en crosscyklen. Der er også lavere til jorden – dvs. mindre krankbokshøjde end på en crosscykel. Du vil finde en del muligheder for at montere skærme, bagagebærer, flasker m.m. på en gravelcykel.

En del gravelcykler er også bygget med dæmpere eller affjedring i eksempelvis bagstræbere og forgaffel, som skal modvirke og absorbere stød og vibrationer fra underlaget. Gravelcykler fra Cannondale og Specialized har en dæmper integreret i cyklen for at skabe komfort og en mere smooth færdsel i terrænet.

Du har sikkert bemærket det helt særlige racerstyr, som er en smule større dimensioneret, og har den kendte 20 graders bøjning i bøjlerne, som kaldes ”flare”. Dette skal bl.a. øge komforten og styreegenskaberne på cyklen, og så giver pladsen ved det brede styr også rum til styrtaske og oppakning over forhjulet. Det er især vigtigt, hvis du skal bruge din gravelcykel til bike packing.

Rytter på en gravelcykel

Hjul og dæk

Gravelcyklen er monteret med hjul, som er forstærket i egerne, hvilket gør det robust, når det skal håndtere det ujævne underlag. Hjulstørrelsen er enten 700C (28 tommer) eller 650b standard (27,5 tommer) som du sikkert kender fra mountainbikes.

Gravelhjul kommer både i aluminium og kulfiber, hvor sidste nævnte carbonhjul giver dig et lidt lettere, stivere og eftergivende hjul, som er en del dyrere end hjulet i aluminium.

Se mere end 100 dæk til gravel og cross hos cykelpartner

De fleste nyere gravelcykler kommer med 38 – 40 mm dæk. Men en del af dem har plads til helt op til omkring 45 mm brede dæk. Med plads menes der plads til dækket ved cyklens ramme og forgaffel. Dækkets bredde spiller en stor rolle i gravel – ganske som i landevej og mtb. Graveldæk kommer selvfølgelig også til slange og tubeless

Det smalle dæk er hurtigt og let, og performer bedst på hårdt og jævnt underlag uden alt for meget løs grus. Det brede dæk derimod er tungere, men klarer sig godt i det løse underlag mellem sten, sand og mudder – og så er komforten også mærkbar.

Læs mere om graveldæk og hvordan du finder det bedste dæktryk

Når man kører gravel er det meget naturligt at eksperimentere lidt med dækbredde, dæktryk og dæktyper. Det er meget forskelligt, hvilke preferencer man har, og ofte i sidste ende er det terrænnet der dikterer. Derfor kan du godt opleve nogen med de smallere crossdæk mens andre kan vælge et mtb-dæk uden så meget mønster.

Bliv klogere på cykeldæk: Størrelse, bredde og punkteringsbeskyttelse i guiden her

Geargrupper og kranksæt

Man skal ikke mange år tilbage før, gravelcykler kom med samme geargrupper som landevejscyklerne, hvor standarden er det dobbelte kranksæt foran, som vi kender det.

En del nyere modeller kommer med det såkaldte single-speed system, som har været kendt indenfor mountainbike en del år efterhånden, og hvor vægt og bedre betjening af gearene er noget af det, som et-klinge systemet roses for.

Shimano GRX

Cykelproducenten Shimano har som nogle de første udviklet deres egen Gravel-geargruppe nemlig Shimano GRX. Geargruppen giver dig de lavere gear, som man kender de fra mtb. Tanken bag GRX er at den skal kunne kombineres med andre komponentserier fra Shimano – eksempelvis fra landevej – så du kan få det som du vil.

Det findes ikke kassette og kæde til GRX serien. Shimano anbefaler, at du bruger deres eksisterende kæder til landevej eller mtb. Se Shimano GRX gravel geargruppen her

Billede af gravelcykel på en vej

Montering af tasker og skærme

Som udgangspunkt er gravelcyklen bygget med øje for, at du til en vis grad skal kunne montere tasker på den. Så cyklen kan bruges til længere ture med overnatning for øje – altså det, som kaldes bike packing indenfor gravel biking.

Konceptet med oppakninger er, at du kan montere sadeltasker, styrtasker og steltasker – afhængigt af dit behov for oppakning. Monteringsmulighederne på cyklen er placeret således, at oppakningen kan fordeles ligeligt på cyklen, og at du opnår stabilitet og det laveste tyngdepunkt på cyklen.

Se forskellige steltasker til gravelcykel hos Cykelpartner.dk

Som udgangspunkt er racercyklen ikke den mest optimale tur-cykel, men cykelproducenterne har virkelig gjort sig umage med at designe nogle cykeltasker, som er rummelige og som kan monteres på en smart måde.

Bemærk, at det ikke er alle gravelcykler som er udviklet med bike packing for øje.

Bike packing gravelcykel

Billeder af Sheldon Thompson og Dmitrii Vaccinium