Så blev det vores tur til at teste det populære og anmelderroste graveldæk Panaracer Gravelking SK. Vi har testet 700 x 38 modellen.
Gravelking SK fra den Japanske dækproducent Panaracer omtales som et godt all round gravel- og cykelcrossdæk med en relativ lav vægt og og lav rullemodstand. Dækket er et af Panaracers mest populære graveldæk og med god grund. Det har gennem årene høstet god omtale på tværs af cykelmedier. SK modellen er efter sigende et af Panaracers holdbare dæk.
Panaracer har en lang tradition som dækproducent og har de seneste årtier fået en global position tilstedeværelse, der er kendt for et stort udvalg af dæk og slanger, der spænder fra landevej, gravel, MTB, e-cykler og kørestole.
Dækkets specifikationer
- Model: Panaracer Gravelking SK
- Farve: Sort/brun
- Dæktype: Tubeless foldedæk
- Dækstørrelse: 700×38 (40-622) (dækket fås helt op til 50 mm)
- ETRTO-mål: 32-622, 35-622, 40-622
- Anvendelse: Asfalt/grus/skovsti. Mudder, sand, løst underlag
- Vægt: Cirka 380 gram
Testen
Vi har testet C 700 x 38 modellen og kørt indtil videre 200 kilometer på østjyske grusveje, skovstier og asfaltstykker i februar og marts.
Montering af foldedækket gik stærkt og problemfrit. Der var ingen slinger i valsen, og det sad som det skulle fra start. Jeg har tidligere oplevet at graveldæk i denne bredde, godt kunne sidde skævt, når de blev pumpet op og derfor skulle justeres. De var ikke problemet her.
Konklusion
Panaracer Gravelking er et pålideligt og slidstærkt cykeldæk, der er ideelt til gravel-entusiaster på alle niveauer, og et godt all round dæk.
Gravelking-dækket gør det godt på grusveje. Dets slidstærke gummiblanding giver rigtigt godt greb, selv når jeg kører i sand og over rødder og ujævnt terræn. Alle mine bekymringer omkring styregenskaber i sving, blev gjort til skamme. Jeg føler mig tryg og stabil – også blandt løs grus og småsten.
Dækkene er blevet kørt med et 36-37 psi dæktryk – det fungerede for mig (vejer 70 kg) samtidig med, at det absorberede stød og gav en jævn køreoplevelse. På asfalt ruller Gravelking SK jævnt og effektivt.
Bevares, der er ikke tale om et slick dæk her, men dækket klarer det fint taget slidbanen i betragtning – som går under betegnelsen ‘medium’. Du kan godt køre stærkt på Gravelking på asfalt, og der er en god balance mellem rullemodstand og greb på asfalten.
Læs også artiklen ‘Guide: Dæktryk til gravel’ på cykelmotion-online.dk
Efter et par hundrede kilometer er dækkets slidbane stadig i god stand. Jeg har ikke bemærket nogen betydelig forringelse af dækkets ydeevne. Det kunne godt tyde på, at Gravelking SK er et dæk, der holder hvad det lover hvad robusthed angår.
I denne sammenhæng har jeg heller ikke oplevet oplevet nogen punkteringer. Også selvom jeg fra tid til anden forcerede nogle skarpe kanter og rødder, hvor jeg har tænkt, at nu kommer der en punktering. Den er indtil videre udeblevet.
Gravelking fås i forskellige bredder. Ja faktisk helt op til 50 mm, hvilket gør det nemt at finde den rigtige størrelse til dine behov. Vi har so sagt testet 700 x 38c modellen, og det har været tilpas bredt. Uanset om du foretrækker bredere eller smallere dæk, er der en variant til dig.
Læs også vores test af Schwalbe G-One Bite VS Continental Terra Speed